Eerste dagen in Bangalore
Donderdag 18 September 2008 17:22

In het vliegtuig naar Londen begon de eerste India ervaring; ik zat naast een oud Indiaas vrouwtje. Erg spraakzaam was ze niet, maar tijdens het opstijgen en de landing pakte ze een boekje met teksten in het hindi en begon ze hevig te neuriën. In Londen Heathrow kwam ik aan op terminal 5, een nieuwe terminal waar 19 jaar aan gebouwd is, en het grootste vrijstaande gebouw van Groot Brittannië is. Na ongeveer twee uur wachten vertrok het vliegtuig richting Bangalore, in dit vliegtuig zaten overwegend Indiërs. Deze vlucht ben ik doorgekomen met afwisselend slapen, film kijken, en af en toe een praatje met een van de praatgrage Indiërs.

In India aangekomen bereide ik me voor op veel mensen, drukte, stank en weet ik veel wat nog meer. Maar dit viel allemaal reuze mee, het vliegveld van Bangalore is pas sinds mei 2008 in gebruik en ligt 40 km buiten de stad. Het aantal taxichauffeurs dat me probeerde een lift aan te smeren kon ik op 1 hand tellen. Uiteindelijk ben ik met de bus naar het centrum gereden, tijdens deze rit nog een leuk gesprek gehad met een indische zakenman uit Oman. Ergens midden in Bangalore werd ik uit de bus gezet alwaar ik volgens de zakenman een rickshaw kon pakken naar het Hotel. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan... de man sprak geen engels, kon niet lezen en zag er niet al te snugger uit. Met behulp van iemand die kwam helpen begreep ie waar ik heen moest, of toch niet... Maar na nog eens drie keer vragen kwam ik dan eindelijk aan het hotel.

De eerste dag heb ik veel bijgeslapen. 's Avonds ontmoete ik Ajay, een huisgenoot, we hebben een appartement met z'n tween. Ajay is een Australier van Indische komaf. We zijn samen gaan eten en daarna nog wat gaan drinken en poolen. De volgende dag was ik van plan om te voet naar een park in de stad te gaan... niet zo'n goed idee. Op de plattegrond leek het 10 minuten lopen, eerste links tweede rechts, in werkelijkheid waren dit de grotere wegen en heb ik door het nemen van een verkeerde afslag het park niet bereikt... 's Avonds weer met Ajay gaan uit eten en daarna nog een film gekeken, geen hindi film maar Righteous Kill, een aanrader. Bangalore is wellicht de meest westerse stad van India er draaien dus gewoon westerse films, je kunt naar de Mac, Pizza Hut, KFC.

Vandaag ben ik naar Cubbon Park gegaan, dit keer maar een rickshaw Laughing. Dit park is echt een verademing van de chaos van het verkeer, veel indiers doen hier een dutje op een bankje, of op een rotsblok... Indiers kunnen echt overal slapen, op de stoep naast een drukke straat, achter op de bank van hun rickshaw... Aan de rand van het park liggen enkele musea, eerst een kijkje genomen in het industrieel - technisch museum, waar verschillende natuurkundige opstellingen stonden waar ik me kostelijk mee heb vermaakt. Het was niet heel erg druk, tot op een gegeven moment een hele school binnenstormde en daarmee alle leuke dingen bezet werden door indische jongetjes in schooluniformen. Waarschijnlijk waren de opstellingen ook niet bedoeld voor volwassenen. Daarna nog een kijkje genomen in het Government museum (het rode gebouw).

Aan de andere kant van het park ligt het Attara Kacheri, het hooggerechtshof van de staat Karnataka, en daar tegenover het Vidhana Soudha waar de wetgeving van de staat zetelt. Toen ik een foto van de zijkant wou maken moest ik een klein beetje langs een afzetting lopen. Al gauw werd ik door een bewaker teruggeroepen, maar tegelijkertijd wenkte een andere me naar hem toe. Hij had duidelijk meer gezag en vroeg waar ik vandaan kwam; "Holland? Come and say hello to my pappi". Na z'n vader een hand gegeven te hebben bood hij aan om een foto van me te knippen voor het gebouw.

Het weekend staat voor de deur, dus ik ben benieuwd wat dat gaat brengen. Zaterdag gaan we waarschijnlijk met Ajay en een paar bekenden van hem stappen.