Toet toet, dagtripje...
Donderdag 25 September 2008 11:00

Zo, de eerste week India zit erop. Ik moet zeggen dat de integratie redelijk soepel is verlopen; mede dankzij Ajay heb ik een goede introductie gekregen in de gebruiken en merkwaardigheden van de Indiërs. In de eerste week heb ik veel gedaan en veel gezien; parken, musea, tempels, paleizen, restaurants, clubs en kroegen. Hoewel de stad me wel bevalt, merk ik dat de drukte van de mensen en het verkeer op me beginnen in te werken. Gister ben ik een dagje uit de stad geweest en dat voelde erg goed! Tevens ben ik afgelopen maandag verhuist; ik zat eerst in een appartement van Picolla Cottage. Een fatsoenlijk appartement, met redelijk goede service, maar ze vroegen 2000 Rupees per dag wat bijna gelijk is aan 30 euro... Nu zit ik in Hotel Empire waar ze 20 euro per nacht vragen. De kamer is kleiner, maar wel beter; met name het bed en douche zijn een vooruitgang. Het nadeel van het hotel is dat het aan een drukke straat ligt, waardoor ik genoodzaakt ben om met oordopjes in te slapen. Op de foto's hieronder het appartement waar ik zat, en het uitzicht van de hotelkamer waar ik nu verblijf.

Wanneer je door een willekeurige straat loopt in Bangalore valt het op dat er veel gebouwd wordt. Ik weet niet of dit overal in India is, of met name hier door de booming IT sector (Bengalore's IT sector is goed voor 33% van de totale landelijke export waarde). De manier waarop de Indiërs bouwen is nogal verschillend dan de manier waarop in Nederland wordt gebouwd! In nederland worden de gebouwen uit de grond gestampt met behulp van prefab onderdelen, in India frunniken / peuteren ze de gebouwen uit de grond... Met houten palen worden constructies gebouwd die soms meters de lucht in gaan. Van veiligheidsmaatregelen hebben ze hier niet zo'n hoge pet op volgens mij. De bewapening wordt door een heel team in elkaar geknutseld; terwijl er twee met hamer en bijtel het staal op maat slaan vlechten de anderen het in een constructie... Wat je ook vaak ziet zijn verloederde gebouwen, op de foto hieronder inclusief verloederde auto.

Maandag ben ik met Ajay gaan eten bij Ebony, een restaurant op de 13e verdieping van een kantorencomplex aan MG road. De prijzen waren aangepast aan de de ligging van het restaurant; hoog... maar het uitzicht maakte dit meer dan goed. Over de stad uitkijkend kon je bijvoorbeeld goed zien als er eens ergens de stroom uitviel, of als er ergens vuurwerk de lucht in ging. Daarna zijn we naar Hard Rock cafe Bengaluru geweest, voor mij was dit het eerste Hard Rock cafe ooit, maar volgens Ajay was deze mooier dan de HR cafe's die ze in Australië hebben. Onderweg van het restaurant naar het cafe staken we een drukke straat over waar het stoplicht op rood stond, toen we halverwege waren werd het bijna groen... wat dus betekend dat iedereen al begint te rijden. Nadat enkele rickshaws en motors ons rakelings voorbij schoten hebben we de overkant toch nog veilig bereikt.

Gisteren had ik dus een dagtrip gemaakt naar Mysore, de tweede grootste stad van Karnataka die ongeveer 150 km ten zuidwesten van Bangalore ligt. We moesten om 7 uur verzamelen, maar de bus vertrok uiteindelijk pas om 9... Ik was de enige westerling dus dat viel wel een beetje tegen, gelukkig was er een Indisch echtpaar waarmee ik me goed mee hebt vermaakt. In en rond Mysore staan veel bezienswaardigheden, de eerste die we gingen bekijken was een oude tempel. Vanaf het moment dat ik uit de bus stapte had ik meteen een vriendje; een opdringeringe verkoper van houten beeldjes en doosjes. Zoals iedere vriendschap had ook deze z'n up's en down's; van de bus tot de tempel haalde ie me het bloed onder m'n nagels... Eenmaal uit de tempel begon ie weer; "I've been waiting for you my friend". Armbandjes, kettingen, doosjes, olifanten alles moest ik zien en ruiken (het speciale hout heeft een olie in zich met een lekkere geur), ik kon toch wel om hem lachen en naarmate ik dichter bij de bus kwam, zakte de prijzen. Eenmaal in de bus heb ik hem maar blij gemaakt met het kopen van een ketting van een euro...

Daarna reden we naar Chamundi Hill, waar de chamundi tempel staat. De man van het vriendelijke echtpaar (genaamd Joshi) had zich inmiddels ontpopt tot Indische surrogaat vader en zorgde ervoor dat ik nergens te veel hoefde te betalen (je wordt als buitenlander echt van alle kanten opgelicht). Na de St. Philomena's kerk reden we richting Mysore's Palace; het hoogtepunt van deze trip... Jammer genoeg mocht je binnen geen foto's nemen, maar het was echt bijzonder kleurrijk en gedetailleerd ingericht en gedecoreerd. Hieronder een foto die ik van internet heb geplukt van het paleis bij nacht. Als afsluiting ging de bus naar de Brindavan Gardens, een tuin onder aan een dam waar veel verlichte fonteinen waren. Veel Indiers gingen compleet uit hun dak bij het 'musical fountain' (laatste foto), waar onder het genot van populaire Indische muziek een kleurrijke watershow werd gegeven. De bus was pas om 1:00 weer in Bangalore, dus heb vandaag goed uitgeslapen.

Ik ben van plan om volgende week Bangalore te verlaten, enerzijds doordat ik gek wordt van de drukte, anderzijds door de hoge prijzen waartegen mijn budget niet is opgewassen... Waarschijnlijk ga ik richting Chennai (Madras) om van daaruit naar Mamallampuram te reizen, een klein stadje aan de zee.

Bedankt voor alle reacties!